Creëer thuis een gezonde werkomgeving

Emily Drossaert

Behoud een goede balans tussen werk- en privé

In deze bizarre tijd met Covid-19 werkt een groot deel van de medewerkers vanuit huis. Bij een aantal bedrijven is het al bekend dat medewerkers tot de zomer van 2021 thuiswerken. Deze lange periode van thuis werken laat veel gezondheidsklachten zien bij deze medewerkers. Veel bedrijven lopen tegen dit probleem aan. Thuiswerken heeft namelijk invloed op de werkdruk en werkstress, op de beweging van de medewerkers, op het voedingspatroon, maar ook op de mentale gesteldheid. Hoe houd jij jezelf en je medewerkers gezond en behoed je het kwijtraken van de werk- en privé balans? In dit artikel lees je hoe je ervoor kunt zorgen dat je thuis een gezonde werkomgeving creëert.

Thuiswerken zorgt bij veel medewerkers voor onrust. Onrust ontstaat door verschillende factoren, zoals een nieuwe werkomgeving en werkplek, een andere structuur, nieuwe afleidingen, geen collega’s om je heen, de hele dag thuis zijn met je partner etc. Je kunt niet aan alle factoren wat veranderen, maar gelukkig kun je zelf een hoop doen. Zo kan een vaste werkplek in huis voor meer rust zorgen. Wanneer er een extra ruimte is in huis kan het helpen om daar een kantoorruimte van te maken. Een plek waar zo min mogelijk afleiding is. Plaats in deze ruimte eventuele apparatuur die nodig is en een goede bureaustoel. Dit heeft een positieve invloed op je werkhouding en dit voorkomt dat de keukentafel een werkplek wordt. Zorg voor voldoende daglicht en frisse lucht in de werkomgeving. Natuurlijk (zon)licht is goed voor het bioritme van de mens. Het licht wisselt continue in sterkte, kleur en richting. Voorkom dat er de hele dag wordt gewerkt in tl-verlichting of in donkere ruimtes. Werk met het raam open. Frisse lucht zorgt namelijk voor verse zuurstof. Ook planten zorgen voor verse zuurstof en ze zuiveren de lucht. Onderzoek laat zien dat kamerplanten het welzijn van medewerkers met 47% kan doen toenemen en dat de productiviteit met 15% kan verhogen.

Rust en ontspanning

Voldoende pauze gedurende de werkdag zorgen voor een fit en energiek gevoel. Bij thuiswerken is het van belang dat hier aandacht aan wordt besteed. Door pauzes in de agenda in te plannen wordt het risico op doorwerken verkleint. Op een 8 uur durende werkdag kunnen de pauzes als volgt worden ingedeeld: 10 minuten, 30-45 minuten en ’s middags nog eens 10 minuten. Wanneer je werk doet met je brein neem dan fysieke pauze, zoals wandelen, tafeltennis, darten, hoelahoep of poolen. Wanneer je fysiek werk verricht neem dan een mentale pauze. Denk hierbij aan het maken van een puzzel of het lezen van een boek.

Naast voldoende pauze hebben herstelmomenten ook een positieve invloed op de gezondheid en de werkprestaties. Mini-breaks verlagen het stressniveau en het verhoogt de productiviteit en effectiviteit. Herstelmomenten zijn makkelijk in te plannen wanneer er in focusblokken wordt gewerkt. Bepaal aan het begin van de dag wat de belangrijkste taken zijn. Bedenk hoeveel tijd er voor iedere taak nodig is. Plan de taak met de benodigde tijd in je agenda en laat na iedere taak 10 minuten vrij. In de tijd dat er aan de taak wordt gewerkt is het van belang dat er geen afleidingen zijn. De mail wordt gesloten, de telefoon ligt uit het zicht en eventuele andere afleidingen moeten weg. Leg de focus volledig op de taak, waardoor er nauwkeurig gewerkt kan worden en de taak binnen de tijd af is. Na het afronden van de taak neem je een mini-break van 10 minuten. Dit geeft de ruimte om koffie of thee te halen en om even te bewegen. Zorg voor volledige ontspanning. Na de mini-break gaat de volgende focusblok in en start je met de volgende taak.

Het brein is niet gemaakt om 8 uur lang te focussen. Daarnaast heeft het brein tijd nodig om van taken te kunnen switchen. Wanneer je van de ene taak direct naar de volgende taak gaat krijgt je brein geen tijd om hierop te anticiperen. Dit kan ervoor zorgen dat de taak minder goed wordt uitgevoerd. Een break van 10 minuten geeft het brein tijd om te herstellen. Focusblokken kunnen worden bijgehouden via de Pomodoro techniek.

Werk- en privé balans

Thuiswerken is anders dan op kantoor. Medewerkers kunnen het gevoel ervaren dat ze altijd bezig zijn met werk. Dit is stress verhogend en kan zelfs leiden tot een burn-out. De werk- en privé balans kan onder druk komen te staan doordat je geen kantoordeur achter je dicht trekt na een werkdag. Overwerken moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Maak duidelijke afspraken met je opdrachtgever en maak een planning. Taken die niet afgerond zijn, zijn morgen weer aan de beurt.

Ga als werkgever en medewerker het gesprek met elkaar aan. Weet als werkgever wat de persoonlijkheden zijn van je medewerkers. Iemands persoonlijkheid heeft veel invloed op hoe de persoon het thuiswerken ervaart en oppakt. Perfectionisme, controlebehoefte, verantwoordelijkheid zijn voorbeelden van eigenschappen die gevoelig kunnen zijn voor de verandering.

Voeding

Gezonde voeding zorgt voor energie en ontspanning. Goede voeding kan zorgen voor een fit gevoel, lekker in je vel zitten en minder stress. Voeding heeft ook invloed op een betere concentratie, een hogere productiviteit, nauwkeuriger werk en meer focus. Dit zorgt ervoor dat je je werk op tijd en netjes afkrijgt. Dit voorkomt stress of overwerken. Gezond eten wordt een stuk makkelijk wanneer er gezonde voeding in huis is. Zorg ervoor dat er zo min mogelijk ongezonde producten in huis liggen op werkdagen. Dit voorkomt dat verleidingen niet kunnen worden weerstaan. Het grote voordeel van thuiswerken is dat je de tijd en de middelen hebt om een gezonde lunch te bereiden. Denk aan een maaltijdsoep, een salade of een gebakken ei. Excuses over te veel moeite zijn niet meer aan de orde. Het voordeel van een aparte kantoorruimte in het huis is dat de maaltijden buiten de kantoorruimte kunnen worden gegeten. Achter de laptop vandaan komen en de focus leggen op de maaltijd is belangrijk voor een goede vertering. Zorg ervoor dat er geen snacks in de werkruimte liggen.

Beweging

Wanneer je op kantoor werkt moet je ’s ochtends naar het kantoor toe gaan. In de tijd daarnaartoe kun je goed wakker worden. Wanneer je thuis werkt kun je je bed uitrollen en achter je laptop kruipen. Je mist de tijd om goed wakker te worden, maar ook de beweging die je ’s ochtends hebt valt volledig weg. Om je dag energiek te beginnen is het goed om de dag te beginnen met beweging. Dit zorgt ervoor dat je goed wakker bent zodra je aan het werk gaat. Begin de dag bijvoorbeeld met een wandeling. Een wandeling zorgt voor beweging, frisse lucht en de dag wordt rustig gestart. De dag rustig opstarten verlaagt het stressniveau en zorgt voor ontspanning. Andere mogelijkheden zijn hardlopen of een korte work-out.

Je hebt het vast weleens gehoord: zitten is het nieuwe roken. Zorg gedurende de dag voor voldoende beweging. Tijdens een mini-break is er ruimte voor wat simpele oefeningen. Ga in de grote pauze naar buiten om een stuk te wandelen.

Persoonlijke verzorging

Ondanks dat er de hele dag thuis wordt gewerkt en er geen collega’s in de buurt zijn is het belangrijk dat je jezelf klaar maakt voor de dag. Fris jezelf ’s ochtends op en trek iets leuks aan. Dit zorgt voor positiviteit en het geeft je het gevoel van wakker zijn. Dit verhoogt je concentratie en focus. De dag positief beginnen zorgt voor meer werkplezier.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs
Slaap
May 19, 2021

Verbeter leiderschap door goed slapen

Veel topmanagers slapen te weinig. Uit onderzoek van Nick van Dam en slaapspecialist Els van der Helm blijkt dat 43 procent van de topmanagers niet genoeg slaapt. Slaaptekort kan nadelige effecten hebben op het bedrijf dat ze leiden. In dit artikel lees je wat het belang is van voldoende slaap voor goed leiderschap.

Slaap
April 28, 2021

Succesvol ondernemen begint in bed

Slaap is een van onze primaire levensbehoefte. Ondanks dat slapen enorm belangrijk is leveren veel ondernemers hun nachtrust in om dag en nacht te kunnen werken aan hun onderneming. In dit artikel lees je waarom goed slapen van belang is om succesvol te kunnen ondernemen.

Volg Full Ivy op Instagram

Naar Instagram