Hoeveel koppen koffie mag ik per dag?

Emily Drossaert

In Nederland zijn we dol op koffie. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld 2,4 koppen koffie per persoon per dag drinken. Gemiddeld drinken we 8,4 kg koffie per persoon per jaar. Er bestaat nog regelmatig wat verwarring of dat koffie slecht is voor de gezondheid. In dit artikel lees je wat de positieve en negatieve effecten zijn van koffie en hoeveel koppen koffie je per dag mag drinken.

De wetenschap over koffie
Koffie wordt gemaakt van koffiebonen. Koffiebonen zijn gedroogde zaden van koffieplant bessen. De soort koffieboon en de manier waarop je koffie zet is bepalend voor de smaak van de koffie. Koffie bevat de stimulerende stof cafeïne. De hoeveelheid cafeïne in een kop koffie hangt af van de soort koffieboon, de sterkte en de grootte van de kop. Gemiddeld bevat een kop koffie van 125 milligram ongeveer 85 milligram cafeïne. Cafeïne komt niet alleen in koffie voor maar ook in thee, cacao, cola en energiedrankjes.

Koffie is niet slecht voor de gezondheid. Sterker nog, drie tot vijf koppen filterkoffie per dag dragen bij aan een goede gezondheid. Het hangt namelijk samen met een verlaagde kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Het is wel van belang hoe je de koffie bereidt. Gefilterde koffie is een gezonde keuze, maar ongefilterde koffie is geen gezonde keuze. Het drinken van ongefilterde koffie verhoogt het LDL-cholesterol. Gefilterde koffie heeft dit effect niet, omdat het de cholesterol-verhogende stoffen cafestol en kahweol tegenhoudt. Onder gefilterde koffie verstaan we filterkoffie, koffie van koffiepads, oploskoffie en automaat koffie op basis van vloeibaar koffiecentraat. Onder ongefilterde koffie verstaan we koffie die is gemaakt met een French Press (cafetière), kookkoffie, koffiecups, Griekse en Turkse koffie. Kookkoffie en cafetière koffie bevatten het meeste cafestol. Espresso en koffie uit cups kun je beter vervangen door filterkoffie.

Hoeveel koppen koffie mag je per dag?
Bij de inname van koffie is de inname van cafeïne van belang. Gezonde volwassen kunnen ongeveer 400 milligram cafeïne per dag nuttigen zonder de negatieve effecten van cafeïne te ervaren. Dit staat ongeveer gelijk aan vier koppen koffie per dag. Uit onderzoek blijkt dat bij drie tot vijf koppen koffie per dag het risico op hart- en vaatziekten, beroertes en diabetes het laagst is.

Op welk moment van de dag kun je het best koffie drinken?
Het tijdstip waarop je koffie drinkt heeft invloed op je gezondheid. Cafeïne heeft namelijk invloed op het cortisol niveau, ook wel stresshormoon, in het lichaam. Cortisol heeft invloed op het slaap-waakritme en is in de ochtend op zijn hoogst. Naarmate de dag neemt dit niveau af. Cortisol is ’s ochtends op zijn hoogst zodat je makkelijker wakker wordt en uit bed komt. In de avond is het lager, zodat je makkelijk gaat slapen.

Cafeïne remt de productie van cortisol. Als je ’s ochtends je dag meteen begint met een kop koffie wordt de productie van cortisol geremd. Het oppeppende middel cafeïne neemt zo de rol van het hormoon cortisol over. Na een tijdje gaat het lichaam hieraan wennen door de productie van cortisol laag te houden. Het lichaam wordt dan afhankelijk van cafeïne en van een kop koffie in de ochtend. Het lichaam heeft ’s ochtends koffie nodig om te kunnen functioneren. Je kunt koffie het beste drinken wanneer je cortisol niveau op zijn laagst is. Dit is bij de meeste mensen rond tien en twaalf uur ’s ochtends en rond vier en vijf uur ’s middags. Rond dat laatste tijdstip kun je beter geen koffie meer drinken. Cafeïne heeft namelijk invloed op je slaap en kan ervoor zorgen dat je niet goed in slaap valt. De helft van de cafeïne in een kop koffie is pas na zes tot zeven uur gehalveerd in je bloed. Drink je koppen koffie vóór twee uur ’s middags, zodat het je slaap niet negatief beïnvloedt.

Is cafeïne vocht afdrijvend?
Van cafeïne wordt gezegd dat het vocht afdrijvend is, maar hier is geen bewijs voor. Het drinken van koffie en thee zorgt er niet voor dat je meer vocht verliest. Cafeïne kan ervoor zorgen dat je vaker moet plassen, maar de hoeveelheid urine blijft gelijk.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs
Voeding
March 30, 2021

Hoeveel koppen koffie mag ik per dag?

In Nederland zijn we dol op koffie. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld 2,4 koppen koffie per persoon per dag drinken. Gemiddeld drinken we 8,4 kg koffie per persoon per jaar. Er bestaat nog regelmatig wat verwarring of dat koffie slecht is voor de gezondheid. In dit artikel lees je wat de positieve en negatieve effecten zijn van koffie drinken.

Rust en ontspanning
February 2, 2021

Lekker slapen! Hoe belangrijk is het?

Hoe belangrijk is slaap voor ons lichaam en brein? Sta jij hier weleens bij stil? Het belang van slapen wordt vaak onderschat, terwijl slaap een van de drie basisbehoeften van je brein is. Ben jij je bewust van je slaappatroon en wat een goede nachtrust voor jou kan betekenen? In dit artikel lees je waarom slaap belangrijk is en wat de gevolgen zijn van slaapschuld.

Volg Full Ivy op Instagram

Naar Instagram