Lekker slapen! Hoe belangrijk is het?

Emily Drossaert

Hoe belangrijk is slaap voor ons lichaam en brein? Sta jij hier weleens bij stil? Het belang van slapen wordt vaak onderschat, terwijl slaap een van de drie basisbehoeften van je brein is. Ben jij je bewust van je slaappatroon en wat een goede nachtrust voor jou kan betekenen? In dit artikel lees je waarom slaap belangrijk is en wat de gevolgen zijn van slaapschuld.

Heel veel mensen hebben te maken met chronische vermoeidheid, een slechte nachtrust, onrustig slapen, moeilijk in slaap komen, vermoeid wakker worden etc. Dit kan door verschillende redenen ontstaan, bijvoorbeeld door verkeerde voeding, hormonale disbalans, te weinig beweging en ontspanning (veel gedachten, veel onrust in ons hoofd) en te veel stress. Als je slecht slaapt en je slaapfuncties bereiken niet voldoende effect, dan bouw je slaapschuld op.

Je brein wordt gezonder van slaap. Tijdens een goede nachtrust wordt het contact tussen hersencellen gestimuleerd. Hoe meer contact tussen de hersencellen, hoe beter we dingen kunnen onthouden. Een gezond brein zorgt weer voor meer energie, je bent fitter, gezonder, gelukkiger en je gaat ook beter zijn in je prestaties op zowel zakelijk als persoonlijk vlak. Door te slapen herstellen je lichaam en brein. Je hebt minimaal 7-9 uur slaap nodig, zodat je lichaam en brein volledig kunnen herstellen van alle data die je de hele dag door binnen krijgt. We krijgen in deze tijd veel data binnen door de moderne wereld, veel meer dan honderden jaren geleden. Dit komt door de moderne wereld die zich zo snel ontwikkeld en je brein die dat niet bij kan houden. We krijgen dagelijks enorm veel prikkels binnen door onze telefoon, laptop en tv. Je brein heeft ’s nachts genoeg tijd nodig om dit allemaal te kunnen verwerken.

De effecten van slaap op korte termijn zijn meer energie, een beter geheugen en een betere concentratie. Op lange termijn kan goed slapen hersenaandoeningen zoals depressie, beroerte en dementie verkleinen.

Depressie
Mensen die een chronisch slaap tekort hebben vallen makkelijker in een depressie. Je wordt steeds meer vermoeid en daardoor word je mentaal steeds zwakker. Dit kan leiden tot negatieve gedachten, piekeren en uiteindelijk tot depressie.

Afvalstoffen
Door goed te slapen herstelt je lichaam en je brein kan zijn neurotoxische afval verwerken. Je toxinen belasting daalt in je lichaam en je brein. Toxinen zijn stoffen die je immuunsysteem belasten, maar ook je darmen, spierenen nog veel meer. Je urine is in de ochtend sterker van geur en van kleur. Dit laat zien dat je lichaam afvalstoffen verwerkt heeft. Ook de vieze smaak in je mond is te koppelen aan het verwerken van afvalstoffen. Spoel ’s ochtends je mond met water om de afvalstoffen niet weer opnieuw binnen te krijgen.

Bioritme
In de winter hebben mensen soms een hele andere behoefte omtrent slapen dan in de zomer. Sommige mensen reageren ook op de verschillende seizoenen. Wanneer jij ervaart dat je in de winteravonden minder werk verricht krijgt, plan dan bepaalde taken in de ochtend. In de kortere winterdagen hebben we meer behoefte aan slaap, thuis op de bank zitten, warmte en veiligheid.

Biologische klok
Iedereen heeft een biologische klok; een biologisch ritme.Dit betekent hormonale en fysiologische schommelingen. Je biologische klok hangt heel nauw samen met je ogen. Wanneer het duister wordt geven je ogen een seintje aan je brein, die zich vervolgens klaar maakt om te gaan slapen. De werkfuncties van je organen zijn ook ingesteld op deze biologische klok. Ieder uur in de nacht wordt er een orgaan gereinigd. De lever wordt bijvoorbeeld tussen 1 en 3 uur ’s nachts gereinigd. Zo heeft ieder orgaan een eigen ritme van reiniging, voeding etc.

Slaapfases
Je slaap kent 5 fases en deze vormen samen een slaapcyclus. Deze slaapcyclus duurt ongeveer 1,5 uur en doorloop je vier tot vijf keer per nacht.Dit laat zien dat het belangrijk is dat je minimaal 7 uur per nacht slaapt. De 5 slaapfases zijn de inslaap fase, lichte slaap, de overgang naar de diepe slaap, diepe slaap en remslaap.

Slaap inhalen
We krijgen doordeweeks vaak slaap tekort doordat we te laat naar bed gaat en weer vroeg op staan. In het weekend slapen we uit om dit vervolgens te compenseren. Helaas werkt dat niet zo. Wanneer je chronisch slaaptekort hebt kun je dit niet volledig inhalen. Bijslapen is dus een fabel. Als je doordeweeks slaap tekort komt, kun je niet weer quitte spelen door in het weekend extra te slapen. Wat je kwijt bent, krijg je niet meer terug.

Overgewicht en diabetes
Wanneer je minder dan 7 uur slaapt loop je een groter risico op overgewicht en diabetes. Door een slaaptekort gaan we anders en meer eten.Wanneer je langer wakker bent op een dag, krijg je meer calorieën binnen. Er is meer tijd om te eten. Daarnaast zorgt slaaptekort voor een hogere bloedsuikerspiegel, doordat cellen slechter gaan reageren op insuline. Insuline is een hormoon dat suiker uit het bloed haalt en in de cellen toelaat. Ongevoeligheid voorinsuline is vaak een voorstadium van diabetes.

Slaapweetjes
- Bij 5 uur of minder slaap bouwt je lichaam meer vetreserves op dan wanneer je 6 uur of meer slaapt.
- Met een uur langer slapen verlaag je je vetpercentage met 3%. Bij overgewicht is het bekijken van je slaappatroon onmisbaar.
- Bij meer slaap heb je minder behoefte aan suiker en heb je een gezonder voedingspatroon. Als je fit en energiek bent heeft je lichaam geen snelle suikers nodig om energie te krijgen. Suikers leveren snelle energie en die heeft je lichaam dan niet nodig. Wanneer je vermoeid bent en weinig energie hebt, vraagt je lichaam om suikers om snel aan energie te komen. Herken je het; wanneer je vermoeid bent grijp je sneller naar ongezonde voeding. Dit verklaart waarom.
- 53% van de mensen beweegt overdag niet voldoende. Onvoldoende beweging kan ervoor zorgen dat je ’s avonds niet goed in slaap valt.

Dit laat zien dat te weinig slaap invloed heeft op je lichaamsgewicht en je vetmassa. Te weinig slaap kan je dikker maken. Een goede nachtrust is een investering in jezelf. Kun je begeleiding gebruiken bij het creëren van een betere nachtrust? Plan een afspraak in en we gaan samen aan de slag!

Laatste blogs

Bekijk alle blogs
Slaap
April 28, 2021

Succesvol ondernemen begint in bed

Slaap is een van onze primaire levensbehoefte. Ondanks dat slapen enorm belangrijk is leveren veel ondernemers hun nachtrust in om dag en nacht te kunnen werken aan hun onderneming. In dit artikel lees je waarom goed slapen van belang is om succesvol te kunnen ondernemen.

Voeding
April 28, 2021

Hoeveel koppen koffie mag ik per dag?

In Nederland zijn we dol op koffie. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld 2,4 koppen koffie per persoon per dag drinken. Er bestaat nog regelmatig wat verwarring of dat koffie slecht is voor de gezondheid. In dit artikel lees je wat de positieve en negatieve effecten zijn van koffie drinken.

Volg Full Ivy op Instagram

Naar Instagram