Onbedwingbare trek in de avond

Emily Drossaert

De inname van essentiële voedingsstoffen is van belang om onbedwingbare trek te voorkomen

Herken je het? Je hebt de hele dag goed op je eten gelet, je hebt niet meer gegeten dan nodig en je hebt gezonde maaltijden gemaakt. ’s Avonds plof je na een lange dag op de bank en ervaar je een drang naar zoetigheid of andere lekkere snacks. In dit artikel lees je waardoor het komt dat je ’s avonds trek hebt om te snacken.

Je hebt besloten om bewuster te gaan eten en om goed op je voeding te letten. Je hoort vaak dat een goed ontbijt onmisbaar is, dus je neemt de tijd voor een stevig ontbijt. Het ontbijt zorgt ervoor dat je tot aan de lunch geen trek ervaart. Rond 12-13 uur begin je trek te krijgen en je luncht met een paar crackers en mager beleg. In de middag ervaar je net als in de ochtend geen trek en je redt het tot het avondeten. Je maakt een gezonde maaltijd en je zit daarna verzadigd. De hele dag gaat het goed, totdat je ’s avonds op de bank ploft. Later op de avond ervaar je trek en een enorme drang naar zoetigheid en snacks. Je snapt niet waar dit gevoel vandaan komt, want je hebt zojuist een goede portie avondeten gegeten. Dit is voor vele het moment waarop het mis gaat en wanneer de keukenkastjes open getrokken worden. Een blokje chocola wordt een halve of een hele reep en een handje chips wordt een halve of een hele zak. Dit levert vervolgens een enorme teleurstelling op. De hele dag door lukt het je goed om op je voeding te letten en om bewuste keuzes te maken. Het is niet gek dat je ’s avonds baalt dat het alsnog mis gaat en dat je aan je eigen wilskracht gaat twijfelen. Maar de cravings in de avond hebben niet altijd iets met wilskracht te maken. Hieronder lees je verschillende oorzaken die de drang naar eten in de avond kunnen veroorzaken.

Te weinig voeding gedurende de dag

Bij veel mensen zit het probleem overdag in plaats van in de avond. Je denkt dat je overdag gezond eet, maar je voeding bestaat uit te weinig voedend voedsel of je hebt veel lege calorieën gegeten. Ondanks dat je geen hongergevoel ervaart kun je jezelf overdag uithongeren. Je kiest voor producten met zo min mogelijk calorieën. Misschien om minder calorieën gedurende de dag binnen krijgt in de hoop dat je gewicht verliest. Doordat je je focus te veel op het aantal calorieën legt kies je voor producten die te weinig essentiële voedingsstoffen bevatten. Denk aan vitamines, mineralen, spoorelementen en vezels. Dit zijn voedingsstoffen die je cellen voeden. Wanneer je deze te weinig binnen krijgt resulteert dat in cravings in de avond. Je lichaam merkt ’s avonds op dat het nog onvoldoende voedingsstoffen binnen heeft gekregen om alles in het lichaam te laten functioneren. Je lichaam voelt inmiddels de tekorten aan en wil zo snel mogelijk energie binnen krijgen. Dit resulteert in cravings en eetbuien, omdat de ongezondere keuzes, zoals snoep, koek, gebak, chips etc. snel energie leveren aan het lichaam. Het lichaam kiest op dat moment voor de snelste route. Het nadeel van deze producten is dat ze maar voor een korte tijd energie leveren. Ze leveren geen essentiële stoffen, waardoor je je cellen niet kunt voeden. Je voelt je even beter en energiek. Dit is maar voor korte duur want daarna daalt je energie snel, ben je vermoeid en voel je je futloos. Doordat deze producten snel energie leveren krijg je een piek in je bloedsuikerspiegel. De piek daalt vervolgens flink naar beneden. Deze daling zorgt ervoor dat je vermoeid raakt, weinig energie hebt en weer opnieuw trek hebt in voeding.

Wanneer je wilt afvallen is het van belang dat je je focus niet alleen op de aantal calorieën legt. De voedingsmiddelen die je binnenkrijgt zijn uiteindelijk veel belangrijker. Die voeden je lichaam, zorgen dat je energiek en verzadigd bent en dat je in staat bent om goed te functioneren. Zorg dat je gedurende de dag voldoende voedende voedingstoffen binnen krijgt. Dit doe je door voor producten te kiezen die genoeg eiwitten bevatten, gezonde vetten, langzame koolhydraten, groenten en fruit. Slaat geen maaltijden over wanneer je geen trek hebt, laat koolhydraten en vetten niet staan omdat je denkt dat je daar dik van wordt en kies geen producten met zo min mogelijk calorieën omdat je denkt dat je dan eerder afvalt. Wat moet je wel doen om je lichaam goed te voeden en om cravings in de avond te voorkomen? Eet volwaardige maaltijden met eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten. Neem gedurende de dag voldoende tussendoortjes, ook wanneer je lichaam niet per se trek ervaart. Denk niet dat je sneller afvalt als je je tussendoortjes overslaat. Zoals je hierboven al kon lezen, je lichaam haalt dit ’s avonds in en dit resulteert meestal in ongezonde tussendoortjes. De kans dat je niet afvalt of zelfs aankomt wordt vergroot.

Te weinig vocht of vitamines

Andere redenen van cravings in de avond kunnen zijn dat je te weinig vocht hebt gedronken of een te kort hebt een vitamines. Je lever heeft voldoende water nodig om goed te kunnen functioneren. Wanneer je lever niet voldoende vocht heeft gekregen geeft het een seintje aan je hersenen dat je energie nodig hebt. Door dit seintje ga je meer eten om je energieniveau omhoog te krijgen. Een tip die je kan helpen: drink 2 grote glazen water wanneer je in de avond cravings naar eten ervaart. Probeer daarna even te wachten om te kijken of de drang naar eten verdwijnt. Een tekort in vitamines kunnen ook een oorzaak zijn van je cravings in de avond. Heb jij de laatste tijd behoefte aan chocola? Dan kan het zijn dat je een magnesium te kort hebt. Een magnesium te kort kan ontstaan door een hoog stressniveau. Wanneer je veel stress ervaart kan het zijn dat je lichaam behoefte heeft aan chocola.

Onvoldoende slaap en rust

Onvoldoende slaap en rust kunnen ook resulteren in de verkeerde keuzes omtrent voeding. Zoals hierboven beschreven zorgen producten zoals snoep, koek, gebak en frisdrank voor snelle energie. Wanneer je vermoeid bent heeft het lichaam behoefte aan snelle energie omdat er een te kort is en dat wil het lichaam snel aanvullen. Je grijpt dan makkelijk naar ongezondere snacks en frisdranken. Helaas krijg je een korte energiekick die weer snel een suikerdip wordt en je lichaam is weer vermoeid. Kies dus voor producten met essentiële voedingsstoffen boven producten die weinig calorieën bevatten. Zo min mogelijk calorieën eten helpt je niet om af te vallen. Wanneer je cravings ervaart merk je dat dit juist tegen je werkt. Zorg dat je alle vitamines en mineralen binnen krijgt. Dit doe je door veel te variëren in je voeding en door veel kleur te eten. Ga eens na hoeveel soorten groenten je per week eet. Toch wel vaak dezelfde of niet? Drink voldoende vocht, zodat je lichaam niet het verkeerde seintje afgeeft aan je hersenen. Zorg voor minimaal 7 uur slaap en neem voldoende ontspanning, zodat je lichaam kan herstellen. Met deze tips kun je ervoor zorgen dat je je cravings in de avond de baas bent.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs
Voeding
March 30, 2021

Hoeveel koppen koffie mag ik per dag?

In Nederland zijn we dol op koffie. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld 2,4 koppen koffie per persoon per dag drinken. Gemiddeld drinken we 8,4 kg koffie per persoon per jaar. Er bestaat nog regelmatig wat verwarring of dat koffie slecht is voor de gezondheid. In dit artikel lees je wat de positieve en negatieve effecten zijn van koffie drinken.

Rust en ontspanning
February 2, 2021

Lekker slapen! Hoe belangrijk is het?

Hoe belangrijk is slaap voor ons lichaam en brein? Sta jij hier weleens bij stil? Het belang van slapen wordt vaak onderschat, terwijl slaap een van de drie basisbehoeften van je brein is. Ben jij je bewust van je slaappatroon en wat een goede nachtrust voor jou kan betekenen? In dit artikel lees je waarom slaap belangrijk is en wat de gevolgen zijn van slaapschuld.

Volg Full Ivy op Instagram

Naar Instagram